Prawidłowy załadunek przyczepy. Jak to robić?
Zakup przyczepy nie jest dużym wydatkiem, a to akcesorium może ułatwić wiele prac. Umożliwia przewiezienie materiałów budowlanych, przeprowadzkę, wyjazd wakacyjny. Wybrany model musi być dopasowany do tego, jak będzie wykorzystywana. Należy pamiętać, że przewożone towary muszą być odpowiednio zabezpieczone, by nie stanowiły zagrożenia podczas transportu. Dowiedz się, jak prawidłowo rozłożyć i zabezpieczyć ładunek na przyczepie.
Najważniejsze zasady załadunku przyczepy
Właściwe załadowanie przyczepę samochodowej sprawia, że podróż jest komfortowa oraz bezpieczna. Dbałość w tej kwestii sprawia również, że ładunki nie ulegają zniszczeniu. Najważniejszą zasadą jest równomierne rozłożenie poszczególnych przedmiotów na jej powierzchni. Największe obciążenie warto ułożyć na środku lub przed samą osią przyczepy. Pozwala to zapobiec nadmiernemu obciążeniu przodu i tyły pojazdu. Ułożenie ładunków tylko z tyłu przyczepy może wprowadzić ją w drgania. Z kolei pozostawiony jedynie z przodu obciąża hal holowniczy i powoduje jego szybkie zużycie. Warto zatem zadbać, by ciężkie towary znalazły się na środku, a lżejsze z tyłu i przodu.
Przeczytaj również: Najważniejsze parametry techniczne przyczep
Jak wskazują specjaliści firmy Autox, ładunki przewożone przyczepą muszą być odpowiednio zabezpieczone. Dzięki temu uniknie się ich przemieszczaniu podczas jazdy oraz „wystrzelenia” przy gwałtownym hamowaniu. Warto użyć specjalnych pasów mocujących oraz maty antypoślizgowej. Sypkie ładunki można zabezpieczyć siatką lub plandeką.
Co jeszcze jest ważne podczas załadunku przyczepy?
Przyczepy samochodowej nie można przeładować. Nadmierny ciężar zagraża bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego. W przypadku kontroli kierowca może otrzymać mandat karny, a także być zmuszonym do wstrzymania jazdy do chwili rozładowania ładunku. Producenci przyczep wskazują maksymalną ładowność konstrukcji. Warto przestrzegać tych zaleceń.
W przypadku przewożenia ładunków wystających poza przyczepę, należy ten fakt właściwie oznaczyć. Tzw. ładunek wydłużony musi być widoczny przez innych kierowców. Wykorzystuje się w tym przypadku białe i czerwone chorągiewki lub paski materiału. Nie może on być dłuższy niż 2 metry. Ładunki wystające z boku pojazdu nie mogą wystawać ponad 23 cm z każdej strony.
Każdy ładunek warto dodatkowo zabezpieczyć. Poza pasami mocującymi wykorzystuje się uchwyty do mocowania ładunku, drewniane kliny oraz palety. Jest to dobry pomysł nawet wtedy, gdy jest ona wyposażona w plandekę. Pasy nie mogą ocierać się o ostre krawędzie, gdyż to grozi ich uszkodzeniem i zerwaniem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana