Co się dzieje z wrakiem samochodu po oddaniu na złom?
Legalne złomowanie pojazdów niezdatnych do dalszego funkcjonowania jest korzystne dla środowiska i samego właściciela. Dzięki temu wrak nie zalega w garażu czy na osiedlowym parkingu, a obowiązkowa polisa OC nie spędza snu z powiek. Oddanie pojazdu na złom to dla właściciela koniec przygody z danym samochodem, ale dla samego wraku nie oznacza to końca „życia”. Widać to wyraźnie, gdy pozna się proces złomowania pojazdów oddanych do demontażu.
Jak wygląda złomowanie samochodu krok po kroku?
W momencie pozostawienia samochodu na stacji demontażu rozpoczyna się proces złomowania. Można go zaobserwować na przykładzie działań firmy Caban Recykling z Łodzi, zajmującej się demontażem aut. W pierwszym etapie wykonuje się spuszczanie wszystkich płynów eksploatacyjnych znajdujących się w pojeździe. Mowa o paliwie, płynie hamulcowym, do wspomagania, czynniku klimatyzacji, olejach silnikowych i przekładniowych oraz płynie do spryskiwaczy. Jeśli pracownicy stacji demontażu uznają, że takie elementy jak silnik czy skrzynia biegów nadają się do recyklingu, pozostawia się w nich olej, aby nie doszło do korozji i zniszczenia elementów wewnętrznych.
Recykling i utylizacja części z wraku
Po tym etapie z pojazdu usuwane są części, które koniecznie należy przekazać do utylizacji. Mowa, chociażby o klockach i tarczach hamulcowych. W dalszym kroku złomowanie pojazdu polega na ocenie przydatności elementów do ponownego wykorzystania. Mowa o takich częściach jak:
jednostka napędowa;
osprzęt;
skrzynia biegów;
układ wydechowy;
elementy podwozia np. osie lub napędy;
koła i felgi.
Na placach stacji demontażu pozostawiane jest również wyposażenie wnętrza i elektronika, które mogą być użyteczne dla innych właścicieli. To samo dzieje się z wymiennymi częściami karoserii np. drzwiami czy klapami bagażnika. W rezultacie wszystko, co tylko można użyć ponownie, sprzedawane jest klientom potrzebującym używanych części zamiennych. Reszta podzespołów oddawana jest do utylizacji.
Należy pamiętać, że istnieje grupa produktów demontowanych z wraku, które nie podlegają recyklingowi. Mowa np. o płynach eksploatacyjnych, które oddawane są rafineriom odzyskującym z nich cenne surowce. W ten sposób auta zostają poddawane legalnemu złomowaniu na stacjach demontażu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana