Co powinien zawierać kosztorys naprawy pojazdu?

Kosztorys naprawy pojazdu to dokument, który potrzebny jest, aby uzyskać rekompensatę finansową za poniesione w wyniku kolizji lub wypadku szkody. Ubezpieczyciele często jednak zaniżają wypłatę, dlatego warto poprosić o wykonanie takiej analizy doświadczonego rzeczoznawcę. Takie osoby czasami współpracują z autoserwisami lub warsztatami. Co powinien zawierać kosztorys naprawy pojazdu?
Kosztorys naprawy pojazdu — schemat
Kosztorys naprawy pojazdu to dokument, który składa się z kilku stron. Na pierwszej z nich zazwyczaj umieszczane są dane właściciela, a także informacje na temat szkody. Na kolejnej zaś powinno znaleźć się oszacowanie kosztów, z rozłożeniem ich na poszczególne części. Rozpiska musi uwzględniać podział na:
Przeczytaj również: Jakie usterki mogą spowodować wykluczenie pojazdu z ruchu drogowego?
rodzaj uszkodzonych elementów,
koszt części,
cenę robocizny,
opłaty za lakierowanie.
Na kolejnej stronie znajduje się informacja dotycząca zastosowanej kwoty roboczogodziny, a także typów podzespołów, które ubezpieczyciel uwzględnił przy kalkulacji. Są one oznaczone jako “O", "Q", "P", "PT", "PC", "PJ" i odpowiadają jakości użytych części zamiennych, od najlepszych do najgorszych. Jeżeli więc w takim kosztorysie uwzględniono "P", "PT", "PC", "PJ", wówczas podczas szacowania wartości szkody wzięto pod uwagę zamienniki. To z kolei sprawia, że klient najprawdopodobniej otrzymał zaniżone odszkodowanie. W takiej sytuacji można skorzystać z usług rzeczoznawcy. Autoserwis Lublin zajmuje się określaniem wartości rynkowej pojazdów dla wielu instytucji i wyceną szkód komunikacyjnych.
Przeczytaj również: Co powinien zawierać kosztorys naprawy auta?
Kosztorys naprawy a zaniżone odszkodowanie
Osoby, które uważają, że ich odszkodowanie zostało zaniżone, mogą złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Na wykonanie tych czynności mają 3 lata, lecz im szybciej przedłożą taki wniosek, tym lepiej. Do dokumentów dostarczonych do firmy ubezpieczeniowej, należy dołączyć kosztorys. Musi być on wykonany przez niezależnego rzeczoznawcę. Takie usługi oferuje na przykład Autoryzowana Stacja Obsługi Samochodów. Obowiązkiem ubezpieczyciela jest odpowiedź na pismo złożone przez poszkodowanego i uargumentowanie podjętych decyzji, a także zaproponowanych rozwiązań. Często w takiej sytuacji zaniżone odszkodowanie jest anulowane, i przyznawana jest wyższa rekompensata, ale nierzadko takie sprawy kończą się na sali sądowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Zdzisław Nielipiński Blacharstwo i mechanika pojazdowa
Samochody - stacje obsługi, mechanicy woj. mazowieckie05-075 Warszawa, Wschodnia 21A
-
Auto Proserwis Robert Dębski
Samochody - stacje obsługi, mechanicy woj. mazowieckie03-153 Warszawa, Husa 2