Artykuł sponsorowany

Co powinien zawierać kosztorys naprawy auta?

Co powinien zawierać kosztorys naprawy auta?

Dobrze przygotowany kosztorys auta to sposób na uzyskanie należnego ubezpieczenia i likwidację szkody. Ubezpieczyciel powołuje rzeczoznawcę, aby wycenił wartość uszkodzeń, a samo odszkodowanie będzie wypłacone w formie pieniężnej. Właściciel pojazdu samodzielnie organizuje naprawę. Co musi zawierać taki kosztorys?

Jak powinien wyglądać dobry kosztorys naprawy auta?

Technikę kosztorysową zwykle stosuje się przy starszych pojazdach. Oceną szkody i przygotowaniem dokumentów zajmuje się doświadczony rzeczoznawca. Osoba odpowiedzialna musi dokonać oględzin uszkodzonego auta i sprawdzić, co zostało w nim wymienione. Bardzo ważnym punktem przy kalkulacji powypadkowej, jest szczegółowa specyfikacja naprawy. Powinna uwzględniać m.in. liczbę i rodzaj czynności, jakie trzeba wykonać w celu usunięcia zniszczeń, ilość i typ części wymagających naprawy, wymiany wraz z ich cenami. Równie istotny jest wykaz jakości elementów – to, czy są oryginalne, serwisowane, o jakości podobnej do części fabrycznych itd. Kosztorys naprawy auta powinien również zawierać numer rejestracyjny pojazdu, jego model, markę, rok produkcji, a także przebieg czy dane warsztatu prowadzącego naprawę.

Jakie programy stosuje się do wyliczenia kosztów naprawy auta?

W tym celu korzysta się z eksperckiego oprogramowania, takiego jak DAT, Eurotax czy Audatex. DAT jest programem, który stosują rzeczoznawcy oraz towarzystwa ubezpieczeniowe. Umożliwia wykonanie precyzyjnego kosztorysu naprawy auta. Eurotax służy z kolei dodatkowo do wyceny jego wartości. Często korzystają z niego towarzystwa ubezpieczeniowe na potrzeby Autocasco. Odszkodowanie to określa się na podstawie OWU, gdzie z kolei może być zawarta informacja, że wycena wartości musi być wykonana w programie Eurotax. Z dostępnych na rynku programów korzysta m.in. rzeczoznawca przez Internet, który dba o precyzję obsługi, a wykonywane w nich kalkulacje są aktualne.

Kiedy wykonać kosztorys naprawy auta u rzeczoznawcy?

Warto zdecydować się na to przede wszystkim po każdej kolizji lub wypadku. Tego typu usługi trzeba rozważyć szczególnie wtedy, gdy kwota zaproponowana przez ubezpieczyciela wydaje się być zaskakująco niska. Nie trzeba zgadzać się na jego propozycję – można złożyć odwołanie i powołać rzeczoznawcę na własną rękę.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.